הרגלי מציצת אצבע

לעיתים ההורים מודאגים שהילד שלהם מוצץ אצבע והם פונים להתייעצות במרפאה אורתודנטית.

מציצת אצבע היא רפלקס טבעי לתינוק שעשוי להתחיל בעודו ברחם. ההורים צריכים להיות סמוכים ובטוחים שרגל מציצה נחשבת לתכונה נורמלית התפתחותית של ילד צעיר.

עם זאת ידוע שאם הרגל מציצת האצבע ממשיכה מעבר לגיל 5 עד 6 שנים בזמן שיש כבר בפה משנן של שיניים חלביות וקבועות, עלולה להתעורר בעיה שתגרום להתפתחות ליקויי סגר שונים.

עד כמה נפוץ הרגל מציצת האצבע?

מהספרות אנו למדים כי קיימת וריאציה גדולה בשכיחות של מציצת אצבע לפי אוכלוסייה וגיל.

מהספרות יש דיווחים כי  50% מילדים מוצצים אצבע, וההרגל עשוי להישאר עד גיל 12 ב 2% מהאוכלוסיה.

באופן מפתיע, מחקר מ -1991 דיווח על יותר מ 11% מאוכלוסייה שעדיין מוצצים את האצבעות שלהם במידה מסוימת עד גיל 11.

לשם השוואה, השכיחות של מציצת מוצץ אצל תינוקות נעה בין 20 עד 35%, אך נראה שמספר הילדים המוצצים עם מוצץ גדל מאוד בעולם המערבי בתקופה האחרונה, עם ירידה מקבילה של מציצת אצבע.  החדשות טובות להורים היא שמציצת מוצץ לעתים רחוקות מובילה להרגל מציצת אצבעות, והוא בדרך כלל חדלה עד גיל3

ברוב המקרים מציצת אצבע מופיעה כהרגל נלמד. לגורמים כגון אורך תקופת ההנקה, משך זמן האכלה, תסכולים הקשורים באוכל, ולחץ פסיכולוגי יש מעט מאד השפעה , אם בכלל, על הופעת הרגל המציצה.

מתי  צריך להפסיק את ההרגל? איזה בעיות עלולות להיגרם עקב המציצה?

ככלל, אם הרגל מציצה נפסק לפני שהשיניים הקבועות מתחילות לבקוע, קרוב לוודאי שלא תהיה כל השפעה על מערכת השיניים לטווח ארוך. אם לעומת זאת ההרגל נמשך לתוך המשנן המעורב שבו יש שיניים חלביות ביחד עם שיניים קבועות, עלול להיגרם ליקוי סגר, אשר לא יכול להיפתר באופן ספונטני כאשר מפסיקים את ההרגל.

כתוצאה מהמציצה עלולים להיווצר ליקוי סגר כגון : מנשך פתוח, עיוות בסגר, סגר הפוך הטיה של שיניים הצרות ואסימטריה של הלסת. הליקויים נובעים משילוב של לחץ ישיר של האצבעות על שיניים ומשינויים בלחץ על שיניים מהשפתיים, לחיים, ועל הלשון.

לא כל הרגלי מציצת האצבע יגרמו לעיוותים בעמדת השיניים. מחקרים מראים שכוחות קטנים מאד גורמים לתזוזה של השיניים. כוח קטן אך למשך תקופה של 6-8 שעות עלול להזיז את השיניים לכיוון לא רצוי.

משמעות דבר היא כי אצבע המונחת בפה לאורך כל הלילה עלולה לגרום לשינויים משמעותיים בעמדת השיניים, ואילו להרגל מציצה נמרץ אבל לסירוגין עשויה להיות השפעה מינימאלית בהזזת השיניים.

מאחר והרגל המציצה עלול לגרום לעיוות בשיניים והלסתות, יש לכך השפעה על פעולות תפקודיות נוספות המתרחשות באזור הפה.למשל: דחיפה של הלשון, שינויים בבליעה תקינה  והתפתחות ליקויים בדיבור.

איך נוכל לעצור את ההרגל?

המטרה היא להפסיק את ההרגל בגיל 5 עד 7 שנים. ילדים רבים יפסיקו בהדרגה את ההרגל באופן ספונטני, במיוחד כאשר יתחילו לצאת לפעילויות מחוץ לבית. מספר קטן של ילדים ימשיכו את ההרגל עוד מספר שנים עד שיהיו מוכנים להפסיק את ההרגל.

הסבר הגיוני

לילדים קטנים יש יכולות חשיבה לוגיות מוגבלות, ולכן אין טעם לספר להם כמה טוב ייראו השיניים שלהם בעתיד אם הם יפסיקו את ההרגל.

"תזכורת"

ניתן להשתמש בכיסוי האצבע עם פלסטר או במריחת חומר מר על הציפורן של האצבע, דבר שאמור להזכיר לילד לא למצוץ. יש כאלה שבלילה מכסים את היד בגרב או כפפה על מנת למנוע את ההרגל. עם ההרגל הוא אינטנסיבי, הילד יתעורר ואז הבעיה לא תיפתר.

ילדים מעל גיל 7 או 8 שנים מסוגלים יותר להבין את הרעיון של "סיבה ותוצאה". יש להם גם את היכולת לשליטה עצמית ויכולים לבחור להפסיק את ההרגל שלהם. ניתן להסביר להם שלהרגל יש השפעה רעה על השיניים והמנשך, ושהשיניים שלהם יתישרו אם ההרגל הופסק.

חיזוקים חיוביים ותיגמולים יכולים להיות דרך טובה להפסקת הרגל המציצה אצל לילדים רבים . התהליך עשוי להיות ארוך, לפעמים ימים שבועות או חודשים . זה יהיה כרוך בכמה לילות של חוסר נוחות , לפעמים עם יותר הצלחות ולפעמים פחות.

בסופו של דבר, הילד צריך להיות מוכן ורוצה להפסיק את ההרגל. כל הניסיונות לעצור את מציצת האצבע  צריכים להיות בעדינות, קונסטרוקטיביים, וכרוכים בשיתוף פעולה המלא של הילד.

מכשירים אורתודנטיים להפסקת הרגל המציצה

מכשיר להפסקת הרגל המציצה ניתן ע"י האורטודנט. זה צריך להיחשב כמוצא אחרון עבור ילדים גדולים יותר ובני נוער המבקשים להפסיק את ההרגל.

זה בעצם מכשיר המורכב מרשת חלקה מתכתית הממוקמת מאחורי החותכות העליונות. המכשיר משמש כגורם הפרעה פיזית כנגד המציצה. בדרך כלל למרות שהפסקת המציצה היא מיידית , על המכשיר להשאר בפה תקופה נוספת של 3 חודשים על מנתלהפסיקאת מעגל ההרגל.

הרבה פעמים בעקבות הפסקת ההרגל , השיניים חוזרות באופן ספונטני למקומן התקין ללא צורך בטיפול נוסף.

לסיכום, הרגל מציצת אצבע יכול לגרום להתפתחות של ליקוי סגר. יש דרכים שונות להפסיק את ההרגל. בסופו של דבר יש לזכור שכמעט כל נזק הנגרם בעקבות הרגל המציצה הוא הפיך וניתן לתיקון, בין אם באופן ספונטני או במהלך הטיפול האורתודנטי. עם ההרגל מתמשך מעבר לגיל 5 עד 6 שנים, הפניה לאורטודנט מומלצת